Ta den här idéen och spring med den!
Jag har i ett par dagars tid nu gått och funderat på en webbloggtjänst som jag tror skulle kunna bli riktigt användbar om den gjordes rätt (eller överhuvud taget!). Den är inte på något sätt revolutionerande, utan tar bara fasta på de där typiska bloggcentriska funktionerna som redan används flitigt på sina håll, och som jag tycker att man borde kunna utnyttja lite mer. Den nya tjänsten Kinja var det som fick mig att börja tänka på det, då jag tyckte den skötte det ganska bra med att samla in "det bästa" från ett antal bloggar och dessutom med en snygg design och utan det vanliga teknik-snacket (man har gömt tekniken rätt bra).
Idéen är enkel - hitta inlägg från webbloggar på en annan ledd än den kronologiska, efter ämne. Visst, man har sina favoriter som man läser, kanske följer man dom via weblogs.se, i en nyhetsaggregator eller via bokmärken/minnet, men jag tror man skulle få upp ögonen för fler och andra bloggar om man hade en annan ingång till dom. Själv tycker jag att det är roligare att hitta enstaka blogginlägg från okända bloggar, än att hålla sig till samma bara av gammal vana. Att hitta inlägg efter ämne på det här viset skulle kanske också leda till att fler debatter på och mellan bloggar börjar föras - en temperaturhöjare.
Jag tänker mig att inlägg samlas in enligt tre principer. Dels för att göra det möjligt för så många som möjligt att delta, men också för att underlaget med bloggar och blogginlägg om specifika ämnen är rätt begränsat och antagligen inte skulle räcka till för att
Man kan så klart tänka sig någon slags personlig anpassnings-funktion: visa mig aldrig inlägg från den och den bloggen eller high-lighta inlägg från den och den bloggen, vad vet jag. Att kunna göra egna "sammandrag" med egna valda bloggar (som Kinja eller Bloglines) känns dock för stort (det tog 1 1/2 år att göra Kinja, t.ex.).
Huruvida en sån här tjänst skulle bli lyckad eller inte hänger på folks frivillighet att delta, men i slutänden är det ju bara ytterligare ett sätt att driva trafik till ens skrivande så det borde inte vara något problem. Tjänsten skulle inte göra några som helst anspråk på att vara heltäckande.
Alla sorters synpunkter och invändningar tas gladeligen emot: tekniska (är det görbart? vilka hinder finns?), praktiska ("varför ytterligare ett ställe att meddela/hålla koll på? det finns ju ändå inga intressanta svenska bloggar!" etc), upphovsrättsliga ("jag skulle inte vilja få min blogg insamlad"), finansierings/annonserings-lösningar (vad är acceptabelt?), med mera. Uppskattning, förolämpningar, allt är OK.
Orsaken till att jag skriver om idéen här, istället för att bara genomföra den, är att jag helt enkelt inte har den tekniska kompetensen att skapa den här tjänsten själv, även om jag är rätt övertygad om att det inte borde vara alltför svårt att göra. Jag har redan ett bra namn och koncept för tjänsten, men det kan vi ta sen!
Idéen är enkel - hitta inlägg från webbloggar på en annan ledd än den kronologiska, efter ämne. Visst, man har sina favoriter som man läser, kanske följer man dom via weblogs.se, i en nyhetsaggregator eller via bokmärken/minnet, men jag tror man skulle få upp ögonen för fler och andra bloggar om man hade en annan ingång till dom. Själv tycker jag att det är roligare att hitta enstaka blogginlägg från okända bloggar, än att hålla sig till samma bara av gammal vana. Att hitta inlägg efter ämne på det här viset skulle kanske också leda till att fler debatter på och mellan bloggar börjar föras - en temperaturhöjare.
Jag tänker mig att inlägg samlas in enligt tre principer. Dels för att göra det möjligt för så många som möjligt att delta, men också för att underlaget med bloggar och blogginlägg om specifika ämnen är rätt begränsat och antagligen inte skulle räcka till för att
- RSS-flöden - inlägg från nischade bloggar, som (nästan) alltid handlar om samma sak, skulle väljas ut "redaktionellt" och alla inlägg skulle aggregeras efter ämne (som Kinja gör i sina "digests", man har valt ut ett antal bloggar som hämtas och som alltid handlar om ungefär samma sak: Högerpolitik, Teknologi, New York, Musik osv) - inläggen från Macfeber och MiniPod.se hamnar i Teknik-kategorin, medan "En Röst i Natten" och Johan Norberg dyker upp i "Politik på högerkanten", t.ex. Man kan nog få en rätt bra uppsättning sådana.
- TrackBack - många använder sig av verktyg som har TrackBack-funktionalitet (ett sätt att korslänka inlägg mellan bloggar (för att följa diskussioner), men också för att påminna/"pinga" externa tjänster när man har skrivit ett nytt inlägg. Läs mer här). I Movable Type kan man ställa in så att man automatiskt "pingar" externa tjänster (som den jag pratar om nu t.ex.) när man postar inlägg i en viss kategori i sin webblogg. Har man redan en kategoriuppsättning i sin webblogg kan man låta den till sin helhet eller i delar matcha den som tjänsten har. Naturligtvis kan man "pinga" tjänsten via TrackBack när man skrivit ett särskilt inlägg. (Inspiration: Internet Topic Exchange)
- Manuell anmälan - så klart, för dom utan snitsiga verktyg och dom som bara ibland skriver om något de tycker passar in i en av de förvalda ämneskategorierna - rätt många, alltså. En liten fiffig bookmarklet tar dig direkt till formuläret och fyller i de flesta uppgifterna i formuläret.
Man kan så klart tänka sig någon slags personlig anpassnings-funktion: visa mig aldrig inlägg från den och den bloggen eller high-lighta inlägg från den och den bloggen, vad vet jag. Att kunna göra egna "sammandrag" med egna valda bloggar (som Kinja eller Bloglines) känns dock för stort (det tog 1 1/2 år att göra Kinja, t.ex.).
Huruvida en sån här tjänst skulle bli lyckad eller inte hänger på folks frivillighet att delta, men i slutänden är det ju bara ytterligare ett sätt att driva trafik till ens skrivande så det borde inte vara något problem. Tjänsten skulle inte göra några som helst anspråk på att vara heltäckande.
Alla sorters synpunkter och invändningar tas gladeligen emot: tekniska (är det görbart? vilka hinder finns?), praktiska ("varför ytterligare ett ställe att meddela/hålla koll på? det finns ju ändå inga intressanta svenska bloggar!" etc), upphovsrättsliga ("jag skulle inte vilja få min blogg insamlad"), finansierings/annonserings-lösningar (vad är acceptabelt?), med mera. Uppskattning, förolämpningar, allt är OK.
Orsaken till att jag skriver om idéen här, istället för att bara genomföra den, är att jag helt enkelt inte har den tekniska kompetensen att skapa den här tjänsten själv, även om jag är rätt övertygad om att det inte borde vara alltför svårt att göra. Jag har redan ett bra namn och koncept för tjänsten, men det kan vi ta sen!

Kommentarer
Strålande (som vanligt)! Jag har ju länge efterlyst en kategoriindelning på weblogs.se men ditt förslag går ju längre och ger intressantare resultat. Precis som du skriver tror jag det kunde bidra till en mera levande diskussion och framför allt få upp allmänhetens och kanske traditionella medias uppmärksamhet på vad som skrivs. Sen kanske det kunde förlänga livet på en del intressanta diskussioner som nu automatiskt slocknar så fort de scrollat av skärmen.
(Ämnesindelningen blir intressant: jag reagerade omedelbart på "politik på högerkanten" - varför skall vi stänga in Xipe och Erixon i en särskild hage, det vore väl roligare om de fick slåss med John Eje, Skeptikern och ibland undertecknad?)
Tyvärr är nog de eventuella kunskaper jag har inte särskilt användbara i sammanhanget men jag skulle gärna hjälpa till om jag kunde. Skall bli kul att se vad andra tycker.
Postad av: Bengt O. | april 14, 2004 9:38 FM
Det borde vara genomförbart genom att kombinera RSS-flöden med någon typ av bayes-filter. För att få hög kvalitet skulle man manuellt lära filtret att kategorisera flödet.
Jag har aktiverat TrackBack på kategorinivå på commemoro, men inte sett någon annat på weblogs.se som gjort det.
Postad av: Marcus | april 14, 2004 9:40 FM
Hej Erik,
Idén är bra! Helt klart...jag minns när jag hittade BengtO (ovan) och helt plötsligt upptäckte hans Euroblogg. Jag hittade alltså inte Eurobloggen (som är det hos Bengt som intresserar mig mest!) först - utan tvärtom. En kategorisering utifrån "ämne" hade kanske betytt motsatsen - isf ngt positivt.
Debatter på och mellan bloggar tror jag också behöver "komma igång" mer. Men jag tror också att vad avser just detta så är nog vår egen mentalitet avgörande! "Bara kör igång med saken!" - är kanske den inställning vi mer bör hänge oss åt? Jag försöker...;-)
Postad av: Carina | april 14, 2004 3:30 EM
Tanken har slagit mig, fast kanske inte på ett tekniskt så genomtänkt sätt. Jag tänkte mig det hela som en vanlig dagstidning på nätet (som ett kommersiellt projekt, tänkte jag, ärligt talat).
Uppdelning precis som en vanlig tidning: ledare, debatt, inrikes, utrikes, kultur, nöje, fritid, vetenskap, trädgård, whatever.
Det skulle förverkliga det som indymedia och andra drömt om att göra - men skulle också drabbas av samma infiltration (ex nassar) om inte en människa sköter det redaktionella urvalet.
Nån riskkapitalist borde ha tänkt på det. Egentligen skulle det ju vara som DagensPS fast med blogbas. Och det skulle man kunna få in annonspengar på.
Kör hårt!
Postad av: Per Gudmundson | april 14, 2004 6:26 EM
Bra idé och jag tycker Gudmundson tänker i bra banor också. Tjänsten skulle kunna rendera pdf-er så man kan printa ut en tidningsliknande grej på papper att ha med sig i badkaret.
Visst, en redaktör kan välja ut materialet som aggregeras, men man kan även tänka sig en öppen redaktörssituation; man skulle, som användare, helt enkelt kunna välja vilka bloggar man vill ska aggregeras; man blir sin egen redaktör, vilket inte hindrar att "tidningen" dessutom kommer i olika editioner, sammansatta av olika redaktörer, vars urval av bloggosfären blir offentligt. Vi blir alla blogg-dj's. Istället för "vem är din favoritbloggare" kan man börja fundera över "vem är din favoritredaktör". Meta, meta, meta.
Postad av: Gustav Holmberg | april 15, 2004 12:28 EM
Vilket jättelångt inlägg, Erik. Vad duktig du är. Jag orkade inte läsa nåt, men jag klickade på några av länkarna och det var ganska kul.
Postad av: Nicholas | april 15, 2004 3:37 EM
Nicholas: Tack! Jag la in länkarna särskilt för dig. Att skriva långt är en konst (eller hur var det nu?).
Postad av: Erik | april 15, 2004 3:40 EM
OK, Nicholas, ett sammandrag:
Jag har funderat på en webbloggtjänst som jag tror skulle kunna bli riktigt användbar. Idéen är enkel - hitta inlägg från webbloggar efter ämne. Jag tror man skulle få upp ögonen för fler bloggar om man hade en annan ingång till dom. Att hitta inlägg efter ämne skulle kanske leda till att fler debatter börjar föras - en temperaturhöjare.
Jag tänker mig att inlägg samlas in enligt tre principer.
1. RSS-flöden - inlägg från nischade bloggar, som (nästan) alltid handlar om samma sak. Ett antal bloggar som alltid handlar om ungefär samma sak. Inläggen från Macfeber och MiniPod.se hamnar i Teknik-kategorin, medan "En Röst i Natten" och Johan Norberg dyker upp i "Politik på högerkanten".
2. TrackBack - Man kan ställa in så att man automatiskt "pingar" externa tjänster när man postar inlägg i en viss kategori i sin webblogg.
3. Manuell anmälan - för dom utan snitsiga verktyg eller som bara ibland skriver något som passar in i en förvald ämneskategori. En fiffig bookmarklet tar dig till formuläret och fyller i de flesta uppgifterna i formuläret.
Materialet samlas sedan i små sammandrag med ämnesindelade inlägg från idag, senaste veckan, osv.
Huruvida en sån tjänst blir lyckad eller inte hänger på folks frivillighet att delta.
Alla sorters synpunkter och invändningar tas gladeligen emot: tekniska, praktiska, upphovsrättsliga ("jag skulle inte vilja få min blogg insamlad"), finansierings/annonserings-lösningar med mera.
Jag har inte den tekniska kompetensen att skapa den här tjänsten själv.
Postad av: David Pettersson | april 15, 2004 8:11 EM
David: tror du verkligen att det där hjälpte Nicholas? Det var ju länkarna han var ute efter. ;-)
Kul att ni gillar idén annars.
Bengt: kanske har du rätt i att det inte behövs någon höger/vänster-indelning vad gäller kategorierna, men en polarisering kan också leda till mer debatt inbillar jag mig. Jag ser det inte som "hagar" utan mer som ett bra sätt att hitta likasinnade eller motståndare. En mer generell "Politik"-kategori behövs nog också. Bra att du ställer upp och hjälper till, när vi kommit så långt!
Per: spam och illvillig infiltration får man så klart räkna med. Hittills tycker jag att bloggar har klarat sig ganska bra från det, det har varit lite "skyddad verkstad" hittills, men det kan ändras fort. Det skulle bli en eventuell redaktörs uppgift att hålla lite koll på det. Än så länge har inga nassar bloggar.
Bra att du gör kopplingen till Indymedia. Trots det nobla uppsåtet med IM så är den alldeles för centraliserad (och politiskt förutsägbar). Jag gillar decentralisering och den här tjänsten skulle vara det. Sen skulle den vara ämnesmässigt bredare, från politik till kultur (musik, film, böcker).
Om ändå några riskkapitalister fått upp ögonen för det här! Jag håller inte andan. Jag har inget emot en "kommersiell" produkt, men ingen kommer vara beredd att betala för att få vara med (som Sourze), varken som läsare eller skribent. Non-intrusive-annonsering är vägen att gå. Det har lyckats på andra ställen. Visst, det är en webbtidning ā la DagensPS som ska göras.
Gustav: att kunna skapa sina egna "sammandrag" och agera redaktör vore ju riktigt nice. Det är det som Kinja gör, när man kan dela ut sina personliga digests, med inlägg från de bloggar man själv valt ut. Jag är bara lite orolig för att det rent tekniskt är en rätt stor grej att genomföra det - det är trots allt rätt många komponenter som måste till - användarregistrering, minne, cachning, prestanda osv - men jag kan mycket väl ha fel. Man kanske kan spinna vidare på DJ-konceptet.
Att göra dynamiska PDF:er av "sammandragen" är säkert inga problem (som Marcus gjort hos commemoro för sina arkiv), det vore ett roligt inslag, men frågan är hur användbart det är - jag tänker mig att tjänsten i första hand ska vara en "sluss" till annat material, till andra bloggar.
Det är ingen som har några vettiga invändningar?
Postad av: Erik | april 16, 2004 11:57 FM
Nej, det tror jag väl iofs inte. Man borde kunna göra en bookmarklet som döljer allt annat än länkarna kanske.
Jag hade en liknande idé som bara gick ut på att välja de bästa inläggen. Det här är ju mer uttänkt.
De enda invändningarna jag har är vad gäller upphovsrätt. Men det borde lösas lätt genom att man får anmäla sitt intresse för att få vara med.
Postad av: David Pettersson | april 17, 2004 10:01 FM
David: det upphovsrättsliga är lite intressant. Jag skulle helst vilja slippa be om lov, i de allra flesta fallen. Frågan är vad man har rätt, "lagligen", att vidarepublicera. Kan detta falla inom citaträtten? Om man lägger ut en RSS-version av sin blogg för syndikering, räknas detta som ett medgivande till vidarepublicering av det här slaget?
Postad av: Erik | april 17, 2004 10:21 FM
Journalisten hade en artikel om citaträtten i januari.
Jag tycker inte att en RSS-version implicit är ett medgivande till publicering på en annan webbplats, bara ett sätt för folk att underlätta läsandet av det jag skriver. Finns det någon som har inkorporerat Creative Commons-licenser i RSS-flöden på något sätt. Det känns som ett bra sätt att tala om vad jag tycker man får göra med det.
Postad av: David Pettersson | april 17, 2004 11:07 FM
Har sökt lite på collaborative rss. IBM Research har tydligen ett verktyg för detta. Det finns lite info i senaste Datormagazin, men jag har inte hittat så mycket på nätet ännu. En länk till en powerpoint-presentation från IBM/Lotus http://media.lotus.com/lotusphere2004/str/str107.pdf
Blogalization Feed Central:
http://blogalization.org/community/weblog.php?id=P660
Postad av: Marcus | april 21, 2004 9:06 FM
hej !! jag vill ha lite införmation om ordet "invandrare" jag funderar på att ta bort den ordet den är fel!
var på ett föräläsningen idag om just det!
jag skulle vilja ha lite literatur om vad den ordet kommer ifrån?
mina bästa hälsningar
Anna-Maria Lindqvist
ps:
jag vet att ni är smarta mina kära "bloggare"
kikka på min sida då och då!
Postad av: Anna-Maria Lindqvist arrue | april 24, 2004 12:35 FM
Kazaa för bloggning!
Hejsan. Jag är rätt så offside när det gäller bloggning, men tror ändå att följande kommentar kan vara intressant. Jag var på Swedish Institute of Computer Science (www.sics.se) i fredags (de hade öppet hus) och träffade några forskare som skapat en helt ny typ av bloggtjänst.Den fungerade som en separat blogg-läsare där du kunde prenumerera på olika bloggar, skriva inlägg och kommentera precis som vanligt. Skillnaden var att bloggarna inte låg på nätet utan i ett p2p-nätverk (som de också utvecklat). Fick intrycket av att det var som Kazaa för webbloggar och det funkade rätt så bra och hade en och annan poäng. Naturligtvis kunde du läsa bloggarna i mobilen också!
Mvh
Magnus
Postad av: Magnus | maj 11, 2004 3:41 EM
Magnus: väldigt intressant! Det skulle åtminstone jag vilja titta lite närmre på. (Jag såg programmet för SICS öppet hus och blev genast nyfiken på P2P-bloggingtanken). Jag misstänker att det är Emmanuel Frecon som ligger bakom den (http://doping.sics.se/prof/) eftersom
I synnerhet när det gäller syndikering (i RSS-format t.ex.) av innehåll så skulle ju en distribuerad/p2p-nätverksform vara intressant, eftersom det är synnerligen oekonomiskt att ett stort antal personer sitter och prenumererar på en och samma RSS-fil för att få uppdateringar. (Läste något liknande hos Don Park häromdagen).
Jag minns också att Emmanuel pratade om detta för över ett år sedan (på den första legendariska bloggarmiddagen).
Postad av: Erik | maj 11, 2004 3:50 EM
Ja, det är (delvis) jag som ligger bakom idéen. Dock har jag inte varit ensam om det.
Problemet som jag ser det är övergången mellan det som finns nu och det som bör finnas. Vi har "löst" problemet genom att kunna mata in RSS data in i P2P nätet från en eller flera noder, men det är inte så man vill ha det. Helst vill man att det ska in ifrån blog systemen direkt.
Jag hamnade hit av en slump förresten. a9.com sök tjänsten.
Postad av: Emmanuel Frécon | september 16, 2004 10:06 FM